Skip to content
Sök

Sommarläger

Våra sommarläger

    Period 1 och 3

     INNEHÅLLSFÖRTECKNING

    1. Om KFUM Ängsholmens sommarläger
    2. Åldersintervall P1 och P3
    3. Besöksdagar
    4. En vanlig dag på P1 eller P3
    5. Boende
    6. Duschar och dass
    7. Måltider
    8. Betalning
    9. Transport till och från Boda brygga
    10. Transport till och från Ängsholmen från Boda brygga
    11. Kontakt med de där hemma
    12. Medskick
    13. Kiosk
    14. Försäkring och medlemsskap
    15. Våra ledare

    1. Om KFUM Ängsholmens sommarläger

    KFUM Ängsholmen har haft lägerverksamhet på ön Ängsholmen i Stockholms mellersta skärgård sedan 1963, efter att först ha bedrivit läger på Ingarö sedan 1923. Vi har flera olika läger som är olika långa. På den här sidan kan du läsa om P1 och P3.

    2. Åldersintervall

    Till P1 och P3 är barn födda mellan 2009 och 2013 varmt välkomna.

    3. Besöksdagar

    I vanliga fall erbjuder vi besöksdagar så att föräldrar och deltagare ska kunna få en tydligare inblick i hur våra läger fungerar och hur Ängsholmen ser ut. Besöksdagarna genomförs på plats på Ängsholmen.

    På grund av coronapandemin så kommer vi tyvärr inte att arrangera någon besöksdag inför våra sommarläger 2021. 

    4. En vanlig dag på Ängsholmen

    8.00 Väckning
    Några ledare ansvarar för att väcka alla på lägret, oftast görs det på något roligt sätt där ledarna kan ha klätt ut sig och busar, eller så vaknar du till tonerna av någons gitarr.

    8.15 Flaggberg
    Efter väckningen samlas hela lägret för att hissa flaggan, hälsa alla god morgon och se så att alla har vaknat som de ska.

    8.30 Frukost
    Frukosten som serveras på Ängsholmen består oftast av hemlagat bröd med pålägg, gröt med diverse tillbehör, filmjölk med flingor och juice.

    10.00 Pass 1
    Mellan ca 10.00 – 12.30 är dagens första aktivitetpass, då gör oftast hyddan något tillsammans som att segla, pyssla eller paddla kanot.

    12.30 Lunch
    Lunchen serveras i Loggian där alla på lägret äter tillsammans. Efter måltide turas alla hyddor om att mässa (diska).

    14.00 Pass 2
    Mellan 14.00 – 16.30 är det andra aktivitetspasset. Precis som under det första gör hyddan någon rolig aktivitet tillsammans.

    17.00 Middag- Middagen serveras i Loggian där alla på lägret äter tillsammans. Efter måltiderna turas alla hyddor om att mässa.

    18.30 Kvällsaktivitet
    Efter middagen samlas hela lägret för att hitta på någonting roligt tillsammans. Det kan vara allt från att annordna en volleybollturnering till att leka kurragömma eller något annat kul.

    20.30 Kvällsfika
    Klockan 20.30 serveras kvällsfika antingen i hyddan eller i Loggian.

    21.00 Kvällsflaggberg
    Mot slutet av dagen samlas alla för att gemensamt ta ner flaggan och kanske lyssna på någon sång för att komma ner i varv.

    22.00 Läggning
    Klockan 22.00 ska alla deltagare ha gjort sig i ordning och samlats inne i hyddorna för att prata lite om dagen som varit och sedan sova för att orka med nästa spännande dag.

    5. Boende

    På lägret bor deltagarna i en hydda med 10 sängplatser tillsammans med andra deltagare och en Hyddis (hyddledare). Stugorna ligger uppdelade på två byar med fyra hyddor i den Södra byn och fem hyddor i den Norra byn. Hyddisens uppgift är att ha nära kontakt med barnen och se till att de trivs på lägret.

    I varje hydda finns 5 våningsängar, en låda till varje deltagare och ett bord så att man kan umgås med sina kompisar i hyddan. Varje deltagare tar själva med sig lakan för att bädda sin säng med.

    Har man önskemål om ”hyddkamrater” så finns det ett fält i det konfidentiella formuläret som man kan fylla i till detta ändamålet. Vårt mål är att varje deltagare ska få åtminstone en hyddkamrat men detta kan vi inte garantera.

    6. Duschar och dass

    Eftersom Ängsholmen ligger på en ö finns det begränsat med färskvatten att tillgå. Därför har vi havsvatten i våra duschar för det har vi gott om, självklart är havsvattnet både renat och uppvärmt. Istället för toaletter har vi dass ute på Ängsholmen.

    Duschar och dass städas regelbundet av KFUM Ängsholmens ledare.

     

    7. Måltider

    Varje dag serverar våra duktiga ledare i köket tre hemlagade mål mat och ett kvällsfika. Alla måltider serveras nästan alltid i vår matsal som heter Loggian. På Ängsholmen serverar vårt kök vällagad mat och många av måltiderna är vegetariska.

    Är du i behov av specialkost är det viktigt att du meddelar det till KFUM Ängsholmen i det konfidentiella formuläret som skickas ut innan lägrets start. Skriv så utförligt som möjligt vad som behövs uteslutas ur kosten, är du vegetarian så skriv då vilken typ av vegetarisk kost du äter. I KFUM Ängsholmen strävar vi efter att alla ska vara välkomna, och vi anpassar därför maten efter bästa förmåga, men vi kan dock ej ta hänsyn till speciella dieter som t.ex. LCHF, Paleo eller liknande.

    8. Betalning

    Vid genomförd bokning så kommer en faktura genereras för hela avgiften och skickas till din mail. Är din avsikt att söka reducerad avgift eller friplats så finns även de valen och då kommer du kunna avvakta med att betala.

    9. Transport till och från Boda Brygga

    Deltagaren och dennes familj ordnar själva transport till och från Boda brygga vid lägerstart. Boda brygga ligger på Värmdö och adressen är Bodavägen.

    Vi rekommenderar samtliga som kommer till Ängsholmen att åka kollektivt, detta för att spara på vår miljö. Hållplatsen som SL bussarna stannar vid heter Boda Brygga. Sök efter din resa här: www.sl.se

    10. Transport till och från Ängsholmen från Boda brygga.

    En båttaxi transporterar ut deltagarna ut till Ängsholmen från boda brygga. Båttaxin bokas av KFUM Ängsholmens kansli.

    11. Kontakt med de där hemma

    KFUM Ängsholmen vill att lägret ska vara en fristad från vardagens snabba informationsflöde, och vi vill också att de som deltar på lägret ska ges möjligheten att vara fullt närvarande. Därför har KFUM Ängsholmen valt att inte tillåta mobiltelefoner, surfplattor eller liknande under lägret. Vi hoppas därför att både deltagare och vårdnadshavare hjälper oss genom att se till så att dessa saker lämnas hemma. Eventuella medtagna mobiltelefoner kommer att samlas in vid lägerstart och sedan förvaras i ett låst skåp under hela lägerperioden. Under lägret kommer det att erbjudas telefontider då det ges möjlighet att ringa hem, och om det behövs ser ledarna självklart till att man får låna en telefon för att ringa hem även om det inte är telefontid just då.

    Som anhörig går det bra att ringa till lägret med angelägna ärenden, men vi ber att allmän kommunikation sker per brev eller i samband med deltagarnas telefontider. Vill deltagaren ta med telefonen för att använda som kamera så går det bra, så länge SIM-kortet lämnas hemma. Tänk dock på att värdesaker tas med på egen risk och att KFUM Ängsholmen inte har möjlighet att ersätta något som kommer bort, går sönder eller tappas i vattnet.

    12. Medskick

    Inget ätbart får tas med eller skickas ut till ön. Detta för att undvika problem med allergier och liknande.

    13. Kiosk 

    100 kr per vecka att handla för i lägerkiosken ingår i lägeravgiften.

    14. Försäkring och medlemsskap

    Ett medlemskap i KFUM Ängsholmen samt en olycksfallsförsäkring ingår i lägeravgiften. Har du frågor om försäkringen så är du välkommen att kontakta vårt kansli.

    15. Våra ledare

    KFUM Ängsholmen är en ungdomsförening för barn och ungdomar och vi har oftast unga ledare som jobbar hos oss. Majoriteten av våra ledare är mellan 18 och 25 år. Detta är en del i vår ideologi: att finnas till för och av unga.

    Oftast är ledarstaben uppbyggd ungefär såhär: 1 lägerchef, 1 programansvarig, 9 hyddledare, 1 pyssel-/skapande-ansvarig, 1 hamn- resp. kanotansvarig, 4 hamnledare, 1 fysikus, 1 ansvarig för kamrat- och samarbetsövningar, 1 transportis, 1 praktikus och 2 ansvariga för

    höghöjdsaktiviteter. I köket finns kökschef och 5 köksbiträden. Dessutom har vi ett antal ledaraspiranter som är under utbildning, dessa kallas skeppisar respektive praktisar. Dessa utbildningar leds av särskilda skeppis- och praktisledare. Totalt brukar vi ha mellan 35 och 40 ledare på en lägerperiod då mellan 80 och 90 deltagare vistas på ön.

     

     

     

     

    Trädhusläger

     INNEHÅLLSFÖRTECKNING

    1. Om KFUM Ängsholmens trädhusläger
    2. Åldersintervall trädhusläger
    3. Besöksdagar
    4. En vanlig dag på trädhuslägret
    5. Boende
    6. Duschar och dass
    7. Måltider
    8. Betalning
    9. Transport till och från Boda brygga
    10. Transport till och från Ängsholmen från Boda brygga
    11. Medskick
    12. Kiosk
    13. Försäkring och medlemsskap
    14. Våra ledare

    1. OM KFUM ÄNGSHOLMENS TRÄDHUSLÄGER

    KFUM Ängsholmen kommer från och med sommaren 2019 att utöka sin sommarlägerverksamhet med ytterligare ett läger. Lägret kommer att vara en kombination mellan det klassiska sommarlägerkonceptet som vi erbjuder på våra ordinarie läger med ett tydligt outdoor-tema.

    Är du intresserad av att lära dig mer om friluftsliv, utomhusmatlagning, klättring och säkerhetskunskap kopplat till arbete på hög höjd? Då är detta något för dig!

    ”Treehouse”konceptet är stort ute i Europa och arrangeras av flera KFUM-föreningar. Lägret som vi arrangerar kommer att ha en extra tydlig koppling till inkludering och personlig utveckling inom ledarskap och friluftsliv.

    Här kan du se en film från ett annat trädhusläger:

     

    2. ÅLDERSINTERVALL

    Trädhuslägret är för de födda 07 eller tidigare.

    3. BESÖKSDAGAR

    I vanliga fall erbjuder vi besöksdagar så att föräldrar och deltagare ska kunna få en tydligare inblick i hur våra läger fungerar och hur Ängsholmen ser ut. Besöksdagarna genomförs på plats på Ängsholmen.

    På grund av coronapandemin så kommer vi tyvärr inte att arrangera någon besöksdag inför våra sommarläger 2021.

    4. EN VANLIG DAG PÅ ÄNGSHOLMEN

    8.00 Väckning
    Några ledare ansvarar för att väcka alla på lägret, oftast görs det på något roligt sätt där ledarna kan ha klätt ut sig och busar, eller så vaknar du till tonerna av någons gitarr.

    8.30 Frukost
    Frukosten som serveras på Ängsholmen består oftast av hemlagat bröd med pålägg, gröt med diverse tillbehör, filmjölk med flingor och juice. På trädhuslägret lagar vi maten själva utomhus och över öppen eld.

    10.00 Pass 1
    Mellan ca 10.00 – 12.30 är dagens första aktivitetpass. Passet kan innebära byggnation på trädhuset eller någon av våra aktiviteter, t.ex. höghöjdsbana kanotpaddling och liknande.

    12.30 Lunch
    Varje deltagare kommer tillhöra ett ”matlag”. Minst en gång på lägret kommer ditt matlag få ansvar för att laga en lunch eller middag.

    14.00 Pass 2
    Mellan ca 10.00 – 12.30 är dagens första aktivitetpass. Passet kan innebära byggnation på trädhuset eller någon av våra aktiviteter, t.ex. höghöjdsbana kanotpaddling och liknande.

    17.00 Middag

    Varje deltagare kommer tillhöra ett ”matlag”. Minst en gång på lägret kommer ditt matlag få ansvar för att laga en lunch eller middag.

    18.30 Kvällsaktivitet
    Efter middagen samlas hela lägret för att hitta på någonting roligt tillsammans. Det kan vara allt från att annordna en volleybollturnering till att leka kurragömma eller något annat kul.

    20.30 Kvällsfika
    Klockan 20.30 serveras kvällsfika.

    21.00 Fritid
    Skärgården är en fantastisk plats. Här väljer deltagarna ofta själva vad de vill hitta på.

    22.00 Läggning
    Klockan 22.00 ska alla deltagare ha gjort sig i ordning och samlats inne i hyddorna för att prata lite om dagen som varit och sedan sova för att orka med nästa spännande dag.

     

    5. BOENDE

    På lägret bor deltagarna till en början i militärtält. När trädhuset börjar ta form så övergår vi succesivt till att (om du vill) sova bland trädtopparna uppe i trädhuset.

     

    6. DUSCHAR OCH DASS

    Eftersom Ängsholmen ligger på en ö finns det begränsat med färskvatten att tillgå. Därför har vi havsvatten i våra duschar för det har vi gott om, självklart är havsvattnet både renat och uppvärmt. Istället för toaletter har vi dass ute på Ängsholmen.

    Duschar och dass städas regelbundet av KFUM Ängsholmens ledare.

     

    7. MÅLTIDER

    Varje deltagare kommer tillhöra ett ”matlag”. Minst en gång på lägret kommer ditt matlag få ansvar för att laga en lunch eller middag. Gruppen handleds av en av våra ledare och tillsammans lär ni er många färdigheter kring utomhusmatlagning.

    Är du i behov av specialkost är det viktigt att du meddelar det till KFUM Ängsholmen i det konfidentiella formuläret som skickas ut innan lägrets start. Skriv så utförligt som möjligt vad som behövs uteslutas ur kosten, är du vegetarian så skriv då vilken typ av vegetarisk kost du äter. I KFUM Ängsholmen strävar vi efter att alla ska vara välkomna, och vi anpassar därför maten efter bästa förmåga, men vi kan dock ej ta hänsyn till speciella dieter som t.ex. LCHF, Paleo eller liknande.

    8. BETALNING

    Vid genomförd bokning så kommer en faktura genereras för hela avgiften och skickas till din mail. Är din avsikt att söka reducerad avgift eller friplats så finns även de valen och då kommer du kunna avvakta med att betala.

    9. TRANSPORT TILL OCH FRÅN BODA BRYGGA

    Deltagaren och dennes familj ordnar själva transport till och från Boda brygga vid lägerstart. Boda brygga ligger på Värmdö och adressen är Bodavägen.

    Vi rekommenderar samtliga som kommer till Ängsholmen att åka kollektivt, detta för att spara på vår miljö. Hållplatsen som SL bussarna stannar vid heter Boda Brygga. Sök efter din resa här: www.sl.se

    10. TRANSPORT TILL OCH FRÅN ÄNGSHOLMEN FRÅN BODA BRYGGA.

    En båttaxi transporterar ut deltagarna ut till Ängsholmen från boda brygga. Båttaxin bokas av KFUM Ängsholmens kansli.

    11. MEDSKICK

    Inget ätbart får tas med eller skickas ut till ön. Detta för att undvika problem med allergier och liknande.

    12. KIOSK

    100 kr per vecka att handla för i lägerkiosken ingår i lägeravgiften.

    13. FÖRSÄKRING OCH MEDLEMSSKAP

    Ett medlemskap i KFUM Ängsholmen samt en olycksfallsförsäkring ingår i lägeravgiften. Har du frågor om försäkringen så är du välkommen att kontakta vårt kansli.

    14.VÅRA LEDARE

    KFUM Ängsholmen är en ungdomsförening för barn och ungdomar och vi har oftast unga ledare som jobbar hos oss. Majoriteten av våra ledare är mellan 18 och 25 år. Detta är en del i vår ideologi: att finnas till för och av unga.

    Oftast är ledarstaben uppbyggd ungefär såhär: 1 lägerchef, 1 programansvarig, 3-5 hjälpledare och en matlagningschef.

     

     

     

     

    Period 2 och 4

     INNEHÅLLSFÖRTECKNING

    1. Om KFUM Ängsholmens sommarläger
    2. Åldersintervall P2 och P4
    3. Besöksdagar
    4. En vanlig dag på P2 eller P4
    5. Boende
    6. Duschar och dass
    7. Måltider
    8. Betalning
    9. Transport till och från Boda brygga
    10. Transport till och från Ängsholmen från Boda brygga
    11. Kontakt med de där hemma
    12. Medskick
    13. Kiosk
    14. Försäkring och medlemsskap
    15. Våra ledare

    1. Om KFUM Ängsholmens sommarläger

    KFUM Ängsholmen har haft lägerverksamhet på ön Ängsholmen i Stockholms mellersta skärgård sedan 1963, efter att först ha bedrivit läger på Ingarö sedan 1923. Vi har flera olika läger som är olika långa. På den här sidan kan du läsa om P2 och P4.

    2. Åldersintervall

    Till P2 och P4 är barn födda mellan 2006 och 2009 varmt välkomna.

    3. Besöksdagar

    I vanliga fall erbjuder vi besöksdagar så att föräldrar och deltagare ska kunna få en tydligare inblick i hur våra läger fungerar och hur Ängsholmen ser ut. Besöksdagarna genomförs på plats på Ängsholmen.

    På grund av coronapandemin så kommer vi tyvärr inte att arrangera någon besöksdag inför våra sommarläger 2021. 

    4. En vanlig dag på Ängsholmen

    8.00 Väckning
    Några ledare ansvarar för att väcka alla på lägret, oftast görs det på något roligt sätt där ledarna kan ha klätt ut sig och busar, eller så vaknar du till tonerna av någons gitarr.

    8.15 Flaggberg
    Efter väckningen samlas hela lägret för att hissa flaggan, hälsa alla god morgon och se så att alla har vaknat som de ska.

    8.30 Frukost
    Frukosten som serveras på Ängsholmen består oftast av hemlagat bröd med pålägg, gröt med diverse tillbehör, filmjölk med flingor och juice.

    10.00 Pass 1
    Mellan ca 10.00 – 12.30 är dagens första aktivitetpass, då gör oftast hyddan något tillsammans som att segla, pyssla eller paddla kanot.

    12.30 Lunch
    Lunchen serveras i Loggian där alla på lägret äter tillsammans. Efter måltide turas alla hyddor om att mässa (diska).

    14.00 Pass 2
    Mellan 14.00 – 16.30 är det andra aktivitetspasset. Precis som under det första gör hyddan någon rolig aktivitet tillsammans.

    17.00 Middag- Middagen serveras i Loggian där alla på lägret äter tillsammans. Efter måltiderna turas alla hyddor om att mässa.

    18.30 Kvällsaktivitet
    Efter middagen samlas hela lägret för att hitta på någonting roligt tillsammans. Det kan vara allt från att annordna en volleybollturnering till att leka kurragömma eller något annat kul.

    20.30 Kvällsfika
    Klockan 20.30 serveras kvällsfika antingen i hyddan eller i Loggian.

    21.00 Kvällsflaggberg
    Mot slutet av dagen samlas alla för att gemensamt ta ner flaggan och kanske lyssna på någon sång för att komma ner i varv.

    22.00 Läggning
    Klockan 22.00 ska alla deltagare ha gjort sig i ordning och samlats inne i hyddorna för att prata lite om dagen som varit och sedan sova för att orka med nästa spännande dag.

    5. Boende

    På lägret bor deltagarna i en hydda med 10 sängplatser tillsammans med andra deltagare och en Hyddis (hyddledare). Stugorna ligger uppdelade på två byar med fyra hyddor i den Södra byn och fem hyddor i den Norra byn. Hyddisens uppgift är att ha nära kontakt med barnen och se till att de trivs på lägret.

    I varje hydda finns 5 våningsängar, en låda till varje deltagare och ett bord så att man kan umgås med sina kompisar i hyddan. Varje deltagare tar själva med sig lakan för att bädda sin säng med.

    Har man önskemål om ”hyddkamrater” så finns det ett fält i det konfidentiella formuläret som man kan fylla i till detta ändamålet. Vårt mål är att varje deltagare ska få åtminstone en hyddkamrat men detta kan vi inte garantera.

    6. Duschar och dass

    Eftersom Ängsholmen ligger på en ö finns det begränsat med färskvatten att tillgå. Därför har vi havsvatten i våra duschar för det har vi gott om, självklart är havsvattnet både renat och uppvärmt. Istället för toaletter har vi dass ute på Ängsholmen.

    Duschar och dass städas regelbundet av KFUM Ängsholmens ledare.

    7. Måltider

    Varje dag serverar våra duktiga ledare i köket tre hemlagade mål mat och ett kvällsfika. Alla måltider serveras nästan alltid i vår matsal som heter Loggian. På Ängsholmen serverar vårt kök vällagad mat och många av måltiderna är vegetariska.

    Är du i behov av specialkost är det viktigt att du meddelar det till KFUM Ängsholmen i det konfidentiella formuläret som skickas ut innan lägrets start. Skriv så utförligt som möjligt vad som behövs uteslutas ur kosten, är du vegetarian så skriv då vilken typ av vegetarisk kost du äter. I KFUM Ängsholmen strävar vi efter att alla ska vara välkomna, och vi anpassar därför maten efter bästa förmåga, men vi kan dock ej ta hänsyn till speciella dieter som t.ex. LCHF, Paleo eller liknande.

    8. Betalning

    Vid genomförd bokning så kommer en faktura genereras för hela avgiften och skickas till din mail. Är din avsikt att söka reducerad avgift eller friplats så finns även de valen och då kommer du kunna avvakta med att betala.

    9. Transport till och från Boda brygga

    Deltagaren och dennes familj ordnar själva transport till och från Boda brygga vid lägerstart. Boda brygga ligger på Värmdö och adressen är Bodavägen.

    Vi rekommenderar samtliga som kommer till Ängsholmen att åka kollektivt, detta för att spara på vår miljö. Hållplatsen som SL bussarna stannar vid heter Boda brygga. Sök efter din resa här: www.sl.se

    10. Transport till och från Ängsholmen från Boda brygga.

    En båttaxi transporterar ut deltagarna ut till Ängsholmen från boda brygga. Båttaxin bokas av KFUM Ängsholmens kansli.

    11. Kontakt med de där hemma

    KFUM Ängsholmen vill att lägret ska vara en fristad från vardagens snabba informationsflöde, och vi vill också att de som deltar på lägret ska ges möjligheten att vara fullt närvarande. Därför har KFUM Ängsholmen valt att inte tillåta mobiltelefoner, surfplattor eller liknande under lägret. Vi hoppas därför att både deltagare och vårdnadshavare hjälper oss genom att se till så att dessa saker lämnas hemma. Eventuella medtagna mobiltelefoner kommer att samlas in vid lägerstart och sedan förvaras i ett låst skåp under hela lägerperioden. Under lägret kommer det att erbjudas telefontider då det ges möjlighet att ringa hem, och om det behövs ser ledarna självklart till att man får låna en telefon för att ringa hem även om det inte är telefontid just då.

    Som anhörig går det bra att ringa till lägret med angelägna ärenden, men vi ber att allmän kommunikation sker per brev eller i samband med deltagarnas telefontider. Vill deltagaren ta med telefonen för att använda som kamera så går det bra, så länge SIM-kortet lämnas hemma. Tänk dock på att värdesaker tas med på egen risk och att KFUM Ängsholmen inte har möjlighet att ersätta något som kommer bort, går sönder eller tappas i vattnet.

    12. Medskick

    Inget ätbart får tas med eller skickas ut till ön. Detta för att undvika problem med allergier och liknande.

    13. Kiosk 

    100 kr per vecka att handla för i lägerkiosken ingår i lägeravgiften.

    14. Försäkring och medlemsskap

    Ett medlemskap i KFUM Ängsholmen samt en olycksfallsförsäkring ingår i lägeravgiften. Har du frågor om försäkringen så är du välkommen att kontakta vårt kansli.

    15. Våra ledare

    KFUM Ängsholmen är en ungdomsförening för barn och ungdomar och vi har oftast unga ledare som jobbar hos oss. Majoriteten av våra ledare är mellan 18 och 25 år. Detta är en del i vår ideologi: att finnas till för och av unga.

    Oftast är ledarstaben uppbyggd ungefär såhär: 1 lägerchef, 1 programansvarig, 9 hyddledare, 1 pyssel-/skapande-ansvarig, 1 hamn- resp. kanotansvarig, 4 hamnledare, 1 fysikus, 1 ansvarig för kamrat- och samarbetsövningar, 1 transportis, 1 praktikus och 2 ansvariga för

    höghöjdsaktiviteter. I köket finns kökschef och 5 köksbiträden. Dessutom har vi ett antal ledaraspiranter som är under utbildning, dessa kallas skeppisar respektive praktisar. Dessa utbildningar leds av särskilda skeppis- och praktisledare. Totalt brukar vi ha mellan 35 och 40 ledare på en lägerperiod då mellan 80 och 90 deltagare vistas på ön.

     

     

Våra sommarläger har lite olika innehåll. Tryck ovan för att ta del av informationen.