Skip to content
Sök

Sommarläger

Våra sommarläger

    Period 1, 3 och 5

    INNEHÅLLSFÖRTECKNING

    1. Om KFUM Ängsholmens sommarläger
    2. Åldersintervall P1, P3 och P5
    3. En vanlig dag på P1, P3 eller P5
    4. Betalning
    5. Försäkring och medlemsskap
    6. Våra ledare
    7. Besöksdag
    8. Boende
    9. Duschar och dass
    10. Måltider
    11. Transport till och från Ängsholmen
    12. Kontakt med dem där hemma

    1. Om KFUM Ängsholmens sommarläger

    KFUM Ängsholmen har haft lägerverksamhet på ön Ängsholmen i Stockholms mellersta skärgård sedan 1963, efter att först ha bedrivit läger på Ingarö sedan 1923. Våra läger är uppdelade i olika perioder som är olika långa och har olika åldersgränser. På den här sidan kan du läsa om Period 1, Period 3 och Period 5 – våra kortare lägerperioder som alla är 6 dagar.

    2. Åldersintervall

    Till P1 och P3 är barn födda mellan 2012 och 2016 välkomna.
    Till P5 är barn födda mellan 2011 och 2015 välkomna.

    3. En vanlig dag på Ängsholmen

    8.00 Väckning
    Några ledare ansvarar för att väcka alla på lägret, oftast görs det på något roligt sätt där ledarna kan ha klätt ut sig och busar, eller så vaknar du till tonerna av någons gitarr.

    8.15 Flaggberg
    Efter väckningen samlas hela lägret för att hissa flaggan, hälsa alla god morgon och se så att alla har vaknat som de ska.

    8.30 Frukost
    Frukosten som serveras på Ängsholmen består oftast av hemlagat bröd med pålägg, gröt, filmjölk, flingor och juice.

    10.00 Aktivitetspass 1
    Dags för dagens första aktivitetspass! Hyddan gör en aktivitet tillsammans, t.ex. segling, pyssel eller paddla kanot.

    12.30 Lunch
    Lunchen serveras i Loggian där alla på lägret äter tillsammans. Efter lunchen turas alla hyddor om att mässa (diska).

    14.00 Aktivitetspass 2
    Precis som på förmiddagen gör hyddan någon rolig aktivitet tillsammans.

    17.00 Middag
    Gemensam middag i Loggian. Precis som för lunchen turas alla hyddor om att mässa.

    18.30 Kvällsaktivitet
    Efter middagen samlas hela lägret för att hitta på någonting roligt tillsammans. Det kan vara allt från att anordna en volleybollturnering till att leka kurragömma eller något annat kul.

    20.30 Kvällsfika
    Kvällsfika som antingen serveras i hyddan eller i Loggian.

    21.00 Kvällsflaggberg
    Mot slutet av dagen samlas alla för att gemensamt ta ner flaggan och kanske lyssna på någon sång för att komma ner i varv.

    22.00 Läggning
    Klockan 22.00 ska alla deltagare ha gjort sig i ordning och samlats inne i hyddorna för att prata lite om dagen som varit och sedan sova för att orka med nästa spännande dag.

    4. Betalning

    Lägeravgiften betalas inte direkt vid bokningen. Istället faktureras den separat och skickas till din mejl.

    Om du vill ansöka om reducerad avgift eller friplats kan vi pausa aviseringen tills vi behandlat din ansökan. Läs mer om reducerad avgift och friplatser här.

    5. Försäkring och medlemsskap

    I lägeravgiften ingår ett medlemskap i KFUM Ängsholmen samt en olycksfallsförsäkring ingår i lägeravgiften. Har du frågor om försäkringen så är du välkommen att kontakta vårt kansli.

    6. Våra ledare

    KFUM Ängsholmen är en ungdomsförening för barn och ungdomar och vi har oftast unga ledare som jobbar hos oss. Majoriteten av våra ledare är mellan 18 och 25 år. Detta är en del i vår ideologi: att vara en organisation för och av unga.

    Oftast är ledarstaben uppbyggd ungefär såhär: 1 lägerchef, 1 programansvarig, 9 hyddledare, 1 pysselansvarig, 1 hamnansvarig, 6 hamnledare, 2 kanotansvariga, 2 fysikus, 2 ansvariga för samarbetsövningar, 1 transportis, 1 praktikus och 3 ansvariga för höghöjdsaktiviteter. I köket finns 1 kökschef och 5 köksbiträden.

    Dessutom har vi ett antal ledaraspiranter som är under utbildning, dessa kallas skeppisar respektive praktisar. Dessa utbildningar leds av särskilda skeppis och praktis-ledare. Totalt brukar vi ha mellan 35 och 40 ledare ute på ön per lägerperiod.

    7. Besöksdag

    Under våren arrangeras en besöksdag. Då är deltagare och föräldrar välkomna ut till Ängsholmen för att titta närmare på ön och kanske träffa andra som ska delta i samma läger som du!

    Anmälan för besöksdag 2024 är stängd.

    8. Boende

    På lägret bor deltagarna i en hydda med 10 sängplatser tillsammans med andra deltagare och en Hyddis (hyddledare). Stugorna är uppdelade på två byar med fyra hyddor i Södra byn och fem i Norra byn. Hyddisens uppgift är att ha nära kontakt med barnen och se till att de trivs på lägret.

    I varje hydda finns 5 våningsängar, en låda till varje deltagare och ett bord så att man kan umgås med sina kompisar i hyddan. Varje deltagare tar själva med sig lakan för att bädda sin säng med.

    Inför lägret är det möjligt att önska någon man vill bo tillsammans med. Vi kan dock inte garantera att vi kan möta allas önskemål.

    9. Duschar och dass

    Eftersom Ängsholmen ligger på en ö finns det begränsat med färskvatten att tillgå. Därför har vi havsvatten i våra duschar. Självklart är havsvattnet både renat och uppvärmt. Istället för toaletter har vi utedass.

    Duschar och dass städas regelbundet av lägrets ledare.

    10. Måltider

    Varje dag serverar våra duktiga ledare i köket tre hemlagade mål mat och en kvällsfika. Måltiderna serveras nästan alltid i vår matsal, som heter Loggian. På Ängsholmen serverar vårt kök vällagad mat och många av måltiderna är vegetariska.

    Är du i behov av specialkost är det viktigt att du anger det under deltagarens profil som du får fylla i vid bokningen.  Skriv så utförligt som möjligt vad som behövs uteslutas ur kosten, är du vegetarian så skriv då vilken typ av vegetarisk kost du äter. I KFUM Ängsholmen strävar vi efter att alla ska känna sig välkomna och anpassar därför maten efter bästa förmåga, vi kan dock inte ta hänsyn till speciella dieter som t.ex. LCHF, Paleo eller liknande.

    11. Transport till Ängsholmen

    För att ta sig till Ängsholmen behöver man åka båt från Boda Brygga. Transport med taxibåt från Boda Brygga anordnas av oss och ingår i lägeravgiften. Alla deltagare ansvarar dock själva för att ordna transport till och från Boda Brygga vid lägerstart och slut. Boda brygga ligger på Värmdö och adressen är Bodavägen, Värmdö.

    Vi rekommenderar samtliga som kommer till Ängsholmen att åka kollektivt. Vi vill värna om vår natur och vill att vår lägerverksamhet är så miljövänlig som möjligt.

    Hållplatsen som SL bussarna stannar vid heter Boda Brygga. Hitta din resa här: https://sl.se/

    För de som trots allt åker bil till Boda brygga finns en parkering i anslutning till bryggan, där går det att betala parkeringsavgiften via sms eller kort.

    12. Kontakt med dem där hemma

    KFUM Ängsholmen vill att lägret ska vara en fristad från vardagens snabba informationsflöde och att de som deltar på lägret ska ges möjligheten att vara fullt närvarande. Av denna anledning är det inte tillåtet att använda mobiler, surfplattor eller andra digitala enheter.

    Deltagarna får naturligtvis tillfälle att ringa hem under sin vistelse och detta sker vid ett bestämt tillfälle. Fråga gärna ”hyddisen” när hen ringer er inför lägret om när detta tillfälle är planerat. Då får deltagarna tillfälligt ut sina mobiler eller lånar telefon av oss.

    Det går också att komma i kontakt med lägerchefen under lägrets gång. Ni når lägerchefen på 08-68450754. Får ni inget svar så prova gärna igen, det händer mycket på ön och ibland har lägerchefen inte möjlighet att svara.

     

     

     

     

    Period 2 och 4

    INNEHÅLLSFÖRTECKNING

    1. Om KFUM Ängsholmens sommarläger
    2. Åldersintervall P2 och P4
    3. En vanlig dag på P2 eller P4
    4. Betalning
    5. Försäkring och medlemsskap
    6. Våra ledare
    7. Besöksdag
    8. Boende
    9. Duschar och dass
    10. Måltider
    11. Transport till och från Ängsholmen
    12. Kontakt med dem där hemma

    1. Om KFUM Ängsholmens sommarläger

    KFUM Ängsholmen har haft lägerverksamhet på ön Ängsholmen i Stockholms mellersta skärgård sedan 1963, efter att först ha bedrivit läger på Ingarö sedan 1923. Våra läger är uppdelade i olika perioder som är olika långa och har olika åldersgränser. På den här sidan kan du läsa om Period 2 och 4 – våra längre lägerperioder som alla är 12 dagar.

    2. Åldersintervall

    Till P2 och P4 är barn födda mellan 2009 och 2012 varmt välkomna.

    3. En vanlig dag på Ängsholmen

    8.00 Väckning
    Några ledare ansvarar för att väcka alla på lägret, oftast görs det på något roligt sätt där ledarna kan ha klätt ut sig och busar, eller så vaknar du till tonerna av någons gitarr.

    8.15 Flaggberg
    Efter väckningen samlas hela lägret för att hissa flaggan, hälsa alla god morgon och se så att alla har vaknat som de ska.

    8.30 Frukost
    Frukosten som serveras på Ängsholmen består oftast av hemlagat bröd med pålägg, gröt, filmjölk, flingor och juice.

    10.00 Aktivitetspass 1
    Dags för dagens första aktivitetspass! Hyddan gör en aktivitet tillsammans, t.ex. segling, pyssel eller paddla kanot.

    12.30 Lunch
    Lunchen serveras i Loggian där alla på lägret äter tillsammans. Efter lunchen turas alla hyddor om att mässa (diska).

    14.00 Aktivitetspass 2
    Precis som på förmiddagen gör hyddan någon rolig aktivitet tillsammans.

    17.00 Middag
    Gemensam middag i Loggian. Precis som för lunchen turas alla hyddor om att mässa.

    18.30 Kvällsaktivitet
    Efter middagen samlas hela lägret för att hitta på någonting roligt tillsammans. Det kan vara allt från att anordna en volleybollturnering till att leka kurragömma eller något annat kul.

    20.30 Kvällsfika
    Kvällsfika som antingen serveras i hyddan eller i Loggian.

    21.00 Kvällsflaggberg
    Mot slutet av dagen samlas alla för att gemensamt ta ner flaggan och kanske lyssna på någon sång för att komma ner i varv.

    22.00 Läggning
    Klockan 22.00 ska alla deltagare ha gjort sig i ordning och samlats inne i hyddorna för att prata lite om dagen som varit och sedan sova för att orka med nästa spännande dag.

    4. Betalning

    Lägeravgiften betalas inte direkt vid bokningen. Istället faktureras den separat och skickas till din mejl.

    Om du vill ansöka om reducerad avgift eller friplats kan vi pausa aviseringen tills vi behandlat din ansökan. Läs mer om reducerad avgift och friplatser här.

    5. Försäkring och medlemsskap

    I lägeravgiften ingår ett medlemskap i KFUM Ängsholmen samt en olycksfallsförsäkring ingår i lägeravgiften. Har du frågor om försäkringen så är du välkommen att kontakta vårt kansli.

    6. Våra ledare

    KFUM Ängsholmen är en ungdomsförening för barn och ungdomar och vi har oftast unga ledare som jobbar hos oss. Majoriteten av våra ledare är mellan 18 och 25 år. Detta är en del i vår ideologi: att vara en organisation för och av unga.

    Oftast är ledarstaben uppbyggd ungefär såhär: 1 lägerchef, 1 programansvarig, 9 hyddledare, 1 pysselansvarig, 1 hamnansvarig, 6 hamnledare, 2 kanotansvariga, 2 fysikus, 2 ansvariga för samarbetsövningar, 1 transportis, 1 praktikus och 3 ansvariga för höghöjdsaktiviteter. I köket finns 1 kökschef och 5 köksbiträden.

    Dessutom har vi ett antal ledaraspiranter som är under utbildning, dessa kallas skeppisar respektive praktisar. Dessa utbildningar leds av särskilda skeppis och praktis-ledare. Totalt brukar vi ha mellan 35 och 40 ledare ute på ön per lägerperiod.

    7. Besöksdag

    Under våren arrangeras en besöksdag. Då är deltagare och föräldrar välkomna ut till Ängsholmen för att titta närmare på ön och kanske träffa andra som ska delta i samma läger som du!

    Datum för besöksdag inför sommaren 2024 är inte bestämt än, men kommer inom kort!

    8. Boende

    På lägret bor deltagarna i en hydda med 10 sängplatser tillsammans med andra deltagare och en Hyddis (hyddledare). Stugorna är uppdelade på två byar med fyra hyddor i Södra byn och fem i Norra byn. Hyddisens uppgift är att ha nära kontakt med barnen och se till att de trivs på lägret.

    I varje hydda finns 5 våningsängar, en låda till varje deltagare och ett bord så att man kan umgås med sina kompisar i hyddan. Varje deltagare tar själva med sig lakan för att bädda sin säng med.

    Inför lägret är det möjligt att önska någon man vill bo tillsammans med. Vi kan dock inte garantera att vi kan möta allas önskemål.

    9. Duschar och dass

    Eftersom Ängsholmen ligger på en ö finns det begränsat med färskvatten att tillgå. Därför har vi havsvatten i våra duschar. Självklart är havsvattnet både renat och uppvärmt. Istället för toaletter har vi utedass.

    Duschar och dass städas regelbundet av lägrets ledare.

    10. Måltider

    Varje dag serverar våra duktiga ledare i köket tre hemlagade mål mat och en kvällsfika. Måltiderna serveras nästan alltid i vår matsal, som heter Loggian. På Ängsholmen serverar vårt kök vällagad mat och många av måltiderna är vegetariska.

    Är du i behov av specialkost är det viktigt att du anger det under deltagarens profil som du får fylla i vid bokningen.  Skriv så utförligt som möjligt vad som behövs uteslutas ur kosten, är du vegetarian så skriv då vilken typ av vegetarisk kost du äter. I KFUM Ängsholmen strävar vi efter att alla ska känna sig välkomna och anpassar därför maten efter bästa förmåga, vi kan dock inte ta hänsyn till speciella dieter som t.ex. LCHF, Paleo eller liknande.

    11. Transport till Ängsholmen

    För att ta sig till Ängsholmen behöver man åka båt från Boda Brygga. Transport med taxibåt från Boda Brygga anordnas av oss och ingår i lägeravgiften. Alla deltagare ansvarar dock själva för att ordna transport till och från Boda Brygga vid lägerstart och slut. Boda brygga ligger på Värmdö och adressen är Bodavägen, Värmdö.

    Vi rekommenderar samtliga som kommer till Ängsholmen att åka kollektivt. Vi vill värna om vår natur och vill att vår lägerverksamhet är så miljövänlig som möjligt.

    Hållplatsen som SL bussarna stannar vid heter Boda Brygga. Hitta din resa här: https://sl.se/

    För de som trots allt åker bil till Boda brygga finns en parkering i anslutning till bryggan, där går det att betala parkeringsavgiften via sms eller kort.

    12. Kontakt med dem där hemma

    KFUM Ängsholmen vill att lägret ska vara en fristad från vardagens snabba informationsflöde och att de som deltar på lägret ska ges möjligheten att vara fullt närvarande. Av denna anledning är det inte tillåtet att använda mobiler, surfplattor eller andra digitala enheter.

    Deltagarna får naturligtvis tillfälle att ringa hem under sin vistelse och detta sker vid ett bestämt tillfälle. Fråga gärna ”hyddisen” när hen ringer er inför lägret om när detta tillfälle är planerat. Då får deltagarna tillfälligt ut sina mobiler eller lånar telefon av oss.

    Det går också att komma i kontakt med lägerchefen under lägrets gång. Ni når lägerchefen på 08-68450754. Får ni inget svar så prova gärna igen, det händer mycket på ön och ibland har lägerchefen inte möjlighet att svara.

     

     

Våra sommarläger har lite olika innehåll. Tryck ovan för att ta del av informationen.